Terug naar overzicht
Algehele restauratie van Villa Rams Woerthe
Het betreft de totale restauratie van al het glas-in-lood in de villa en het maken van nieuwe glas-in-lood panelen. Een deel van de panelen is, om zowel condensvorming als vandalisme te voorkomen “museaal geplaatst”. Dit houdt in dat de panelen aan de binnenzijde van het kozijn geplaatst worden in een ventilerende messing omlijsting.
Ontspiegeld glas
Op de oorspronkelijke plaats van het glas-in-lood is gelaagd en ontspiegeld glas geplaatst.
Project 1 – Restauratie van glas-in-lood van de eerste etage
Restauratie van veertien bestaande glas-in-lood panelen op de eerste etage. De panelen waren zwaar beschadigd. Veel glas was gebroken en in de loop van de tijd een aantal malen provisorisch gerepareerd met plakband, lijm en kit. Na de restauratie zijn de panelen op de oorspronkelijke plaatst teruggebracht. Ter bescherming is er gelaagd veiligheidsglas in aluminium omlijsting voor de glas-in-lood panelen geplaatst.
Achterstallig onderhoud aan het glas-in-lood…
Twee van de acht gerestaureerde Jugentstil panelen aan de achterzijde.
Project 2 – Restauratie van de twaalf glas-in-lood panelen in de keuken
Deze panelen waren zeer slecht. Vele tientallen ruitjes waren gebroken en/of in de loop van de tijd vervangen door verkeerd glas. Bij een vorige herstel van dit paneel is een te breed loodprofiel toegepast waardoor het geheel niet fraai oogt en afwijkt van de originele ramen.
Voor restauratie. Let op de stukken blank glas welke met siliconenkit op het glas-in-lood zijn geplakt om het paneel weer enigszins winddicht te maken. Voor de liefhebber een mooie klus!
Na de restauratie. Let op het mooie effect van de ”halve knikkers”.
Project 3 – Restauratie van de elf gebrandschilderde ramen van de serre
De serre van de trouwzaal heeft dertien schitterende gebrandschilderde glas-in-lood panelen. Deze zijn rond 1900 gemaakt in het atelier Jan Schouten in Delft. Deze panelen zijn zo’n tien jaar geleden door een collega gerestaureerd. Om onduidelijke reden is nagelaten om windroeden, die de panelen aan de binnenzijde moeten versterken, aan te brengen. Hierdoor zijn de panelen sterk gaan doorbuigen. Diverse gebrandschilderde glasdelen waren gebroken en zijn bijgemaakt.
Imitatie glas-in-lood
Deze restauratie zou geruime tijd in beslag nemen en al die tijd zou de serre zónder glas-in-lood erg veel van zijn grandeur verliezen. Dat is opgelost door het plaatsen van imitatie glas-in-lood! In het kort komt het er op neer dat foto’s van het originele glas-in-lood op ware grootte op transparante ondergrond zijn afgedrukt en in plaats van het glas-in-lood zijn geplaatst.
De panelen zijn door gewicht ”uitgebuikt”.
Weer in volle glorie. Een schitterend uitzicht over het park. Geen wonder dat de villa een geliefde trouwlocatie is.
Project 4 – Nieuwe en gerestaureerde panelen voor de begane grond en eerste etage.
In de jaren vijftig zijn 27 glas-in-loodramen vervangen door “mooi blank glas”. De slechte staat van het glas-in-lood zal een van de redenen zijn geweest. Achttien van deze panelen, of stukken van deze panelen, werden opgeslagen in het souterrain en op zolder. De provisorische opslag heeft niet bijgedragen aan het behoud van de kwetsbare panelen…
Een aantal panelen was helaas niet meer aanwezig. Deze panelen zijn nieuw gemaakt. Het bijzondere glas is op ambachtelijke wijze, met de mond-geblazen, gemaakt door Lamberts GmbH in Duitsland.
Paneel 17 voor de restauratie.
Aan de hand van de afmetingen van de panelen en de verschillende ontwerp heb ik kunnen inventariseren in welke ramen deze panelen hebben gezeten. De panelen lijken in het eerste gezicht op elkaar maar bij nader inzien blijkt dat in iedere ruimte een iets ander motief en/of kleurstelling is toegepast. Een hele puzzel!
Twee van de acht panelen van de Stijlkamer na restauratie.
Panelen in secretariaat. Zoek de vijf verschillen t.o.v. de panelen in de Stijlkamer.
Twee nieuwe panelen voor de trouwzaal boven de deur naar de plantenkas.
Project 5 – Panelen naast de voordeur
Links en rechts van de imposante voordeur zijn twee ramen met gebrandschilderde ramen uit het atelier van Jan Schouten te Delft. In het onderste deel van het rechter-raam is in het verleden een “brievenbak” gemonteerd. Op die plek is later een houten plaat aangebracht… Vraag: kan dat herstelt worden?
Oude situatie aan de buitenzijde.
Detail van de drie nieuwe paneeltje. Het raam aan de andere kant van de voordeur is als voorbeeld gebruikt. Brandschilderwerk met onder andere Zilvergeel.
Project 6 – Panelen van de trap-opgang.
Vier van de zes panelen bij de trapopgang. Geheel gedemonteerd en opnieuw in het lood gezet. Door het toepassen van zeer smal lood, namelijk 5.7mm breed was dit een secuur werk. Het effect is werkelijk prachtig! Let op de fraaie bladmotieven aan de onderzijde.
Project 7 – Nieuwe panelen voor de Hildo Krop kamer.
Bij de bouw van de villa zijn in deze kamer zeven glas-in-lood panelen geplaatst. Helaas is het glas-in-lood is in de jaren 50 vervangen door blank vensterglas… Is dat weer in de originele staat terug te brengen? Eén van de vraagstukken was; wat heeft er gezeten? Hoe zag het ontwerp eruit? Welke kleuren? Op een oude foto uit ca.1900 is vaag te zien hoe het glas-in-lood er uit heeft gezien. Aan de hand van deze foto zijn de verschillende werktekeningen gemaakt.
Een van de werktekeningen in schaal 1:1.
Alle 304 stukken glas voor het middenpaneel zijn gesneden en op maat geslepen.
Het glas wordt in de loodprofielen gezet.
Vervolg van het zetten.
De bloemblaadjes zijn van opaal Spectrum-glas gemaakt.
Geheel in het lood gezet. Nu kan het paneel “gesteld” worden zodat alle lijnen goed strak doorlopen.
Het paneel is “gesteld” en kan nu gesoldeerd worden.
Om het paneel stevig te maken worden de sponningen gekit, en worden er windroeden op het paneel bevestigd.
De panelen worden voorzien van messing lijstwerk. Afmetingen 20x20x20 mm.
De lijsten worden nog aan de zijkanten afgekit en in de kleur van het kozijn gelakt waardoor het bijna niet opvalt dat het glas-in-lood vóór de buitenbeglazing is geplaatst. Dit wordt ook wel de “museale plaatsing” genoemd.
Op de voorgrond staat het topstuk van de Instituut Collectie Krop;
“de vlucht der gedachten“